بسیاری از افراد از داشتن دندان‌هایی نامرتب و بد رنگ ناراحت هستند و همین امر موجب کاهش اعتماد به نفس در این افراد گشته است اما امروزه علم دندانپزشکی روشهای مختلفی برای رهایی از این مشکل ارائه می کند. لمینت دندان یکی از این روش هاست.

لمینت دندان (لامینت) یا ونیر لایه‌ای از مواد همرنگ دندان یا مواد سفید رنگ هالیوودی است که برای اصلاح فرم، شکل، رنگ و طول دندان‌ها یا بستن فاصله بین دندان‌ها و درمان دندان‌های شکسته روی دندان قرار داده می‌شود. به علت تراش بسیار کم و ایجاد زیبایی فوق‌العاده ونیر‌ها اولین طرح درمان در دندان‌های قدامی محسوب می‌شوند. درواقع این لایه همرنگ دندان‌ها بوده که باعث اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها شده و اگر دندان‌ها با فاصله در کنار هم باشند فاصله را بسته و بر روی دندان‌هایی که شکستگی دارند انجام می‌گیرد.
انواع لمینت دندان
لمینت سرامیکی دندان ( روش غیر مستقیم ) : این لمینت دندان سرامیکی از جنس سرامیک یا در اصطلاح عامیانه تر از جنس چینی هستند. دارای ظاهری زیباتر بود، ثبات رنگ بیشتری داشته و نسبت به لمینت های کامپوزیتی مقاوم ترند. این ونیرها پس از قالب گیری در لابراتوار ساخته میشوند. هزینه ی لمینت دندان با این روش در مقایسه با روش دیگر بیشتر است.

لمینت کامپوزیتی ( روش مستقیم ) : در مقابل لمینت سرامیکی ، کامپوزیت دندان قرار دارد که نسبت به لمینت سرامیکی تراش کمتری به دندان داده میشود (و حتی در مواردی که شرایط دندانی مناسب باشد بدون تراش انجام میشود) ، میزان پایش پذیری (براق تر شدن سطح) و عبور نور کامپوزیت دندان بیشتر است و تنوع رنگ بیشتری داشته (پس میتواند کاملا همرنگ  دندانهای دیگر باشند). همچنین قیمت لمینت دندان با این روش ارزان تر از روش دیگر است.
موارد استفاده لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در درمان:
    شکستگی دندان
    بدرنگی دندان
    ترک خوردگی
    کجی و بدشکلی دندان
    جایگزین ارتودنسی (در برخی موارد)
چه افرادی نمیتوانند از لمینت دندان استفاده کنند؟
    یکی از شرایط مهمی که هست نبودن عادت های دهانی بیمار است که دندان قروچه میتواند باعث شکستگی های لمینت شده و به مرور زمان به آن آسیب وارد کند.
    کسانی که پوسیدگی های وسیع روی دندانهایشان دارند. در این صورت انجام لمینت سرامیکی دندان و کامپوزیت دندان برای این افراد به بعد از برطرف کردن پوسیدگی یا عفونت لثه هایشان موکول میشود.
    کسانی که سایش مینای دندان شدیدی دارند و بافت مینای دندان آنها کافی نیست. برای این گونه افراد معمولا به جای لمینت دندان مجبور به استفاده از انواع روکش دندان هستیم.
روش انجام کار به چه صورت است؟
یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در این مورد مطرح می‌شود این است که در هنگام استفاده از لمینت دندان آیا دندان اصلی را باید تراش داد؟ جواب این سوال باز می‌گردد به نوع و شکل و فرم دندانی که قرار است بر روی آن کار شود. گاهی نیاز است تا کمی سطح دندان تراش داده شود و گاهی هم ممکن است اصلا نیازی به این کار نباشد. در کل اگر هم قرار باشد تراشی بر روی دندان‌ها ایجاد شود باید بدانید حجم آن نسبت به زمانی که می‌خواهید روکش بر روی دندان‌ها قرار دهید بسیار کمتر است.
دندان درد
مراحل درمانی لمینت دندان
    دندانپزشک متخصص با تجربه بالا و دقت نیم میلیمتر از دندان را می تراشد.
    لبه های دندان را میزان می کند.
    از دندان های موردنظر قالب می گیرد. و برای آماده سازی به لابراتوار می فرستد.
    پس از اماده شدن لمینت را با چسب مخصوص و دقت بالا روی دندان می چسباند.

منبع: نبض ما